Katja eduskuntaan?

Ihmisen pitää rakentaa myös maailmaa,
jota hän ei itse tule koskaan näkemään.
-Positiivarit

Politiikka. Kunnanvaaleihin minua on muutamia kertoja
pyydetty mukaan, olen kieltäytynyt. Mielenkiinnolla nyt
seurasin eduskuntavaaleja ja leikittelin vähän ajatuksella:
Millainen politiikan ihminen minä olisin?

Minä olisin tällaisten tavallisten tallaajien edustaja.
Puhuisin ihmisläheisistä asioista ja kävisin mielelläni
kuuntelemassa ihmisten tarinoita. Kuuntelisin
 tosielämän tarinoita - mikä toimii, mikä ei.
Ja tekisin mahdollisimman paljon auttaakseni.
Olisin vähän niin kuin Diana.

Minä eduskunnassa. Oma työhuone olisi siisti mutta ei
liian siisti. Siellä olisi jotain virtaa antavaa
- kuten niitä värejä ja kukkia, positiivisia lauseita.
Siellä saattaisi soida pilipom-musiikki.
Tykkäisin kopistella korkokengillä tennareiden sijaan
ja pukeutua arkivaatteista eroaviin kuteisiin.

 ** 

Mutta siihen se ajatus sitten jäikin. 
Minä en hallitse lain kiekuroita. En ymmärrä
talouspuolta. En osaa vastata kansainvälisiin
kysymyksiin. En ymmärtäisi muiden 
puheista kuin pienen osan.

Ja minä luultavasti turhautuisin. Hitaasti
pyöriviin rattaisiin. Siihen kuinka vähän voisin
tehdä. Riitelyyn. Siihen, että osa ihmisistä puhuu
vain koska rakastaa omaa ääntään. Ja istumiseen.
Kirjoittelisin ehkä runoja, koska en jaksaisi kuunnella.
Saattaisin jopa nukahtaa niille "tunneille".

**

Mutta jos minä saisin oman puhemiehen joihinkin
asioihin, niin sitten. Valitsisin mieheni, joka
ymmärtää paljon enemmän kuin minä. Hän hoitaisi
tiukat kysymykset. Minä olisin ihmisille läsnä
ja parantaisin heidän olojaan. Ja nostaisin 
mojovaa palkkaa ja sen jälkeen eläkettä?
Niin ja antaisin tietysti osan puhemiehelle.

(Toisaalta en ehkä uskaltaisi edes lähteä koskaan 
kampanjoimaan itseni puolesta, en kestäisi
jos jäisin ilman ääniä:))


4 kommenttia

  1. Luulen, että suurin osa meistä tavallisista tallaajista olisi paljon parempia päättämään asioista kuin ne jotka sinne eduskuntaan on valittu :)

    VastaaPoista
  2. Voi, olisit kyllä niin oikea päättämään tämän maan asioista! Ihana postaus :)¨.

    VastaaPoista

Kommenttisi tuo minulle suuresti iloa! :)