Palaute

Ääni sanoi juokse kovempaa.
Et halua sen saavan sinua kiinni.
Ja sinä juoksit. Ja juoksit.
Jalat verillä sinä juoksit.
Kunnes kompastuit.

Näit. 
Sinisen taivaan ylläsi.
Kuulit.
Hiljaisuuden ympärillä.

Ei seuraavia askeleita.
Ei hengitystä niskassa.

Kompastuit ja löysit rauhan.

-Katja Pellikka-Mikkonen-


Katsoin Loirinuotiolla, kun vieraana
olivat Teemu Selänne ja Ville Haapasalo.
He puhuivat omasta "menestyksestä" ja
siitä miten tärkeää kritiikki on ollut heille.
Nimenomaan kehittävä kritiikki.

Ja että sellainen "en halua loukata, niin
siksi en sano"-asenne ei johda mihinkään.
Jos valmentaja ei anna palautetta, ne jotka
haluavat kehittyä, eivät opi niin paljon. 
Tai jos näyttelijä ei saa palautetta,
miten hän näkee kehittymisen tarpeensa. 
Tai minkä tahansa "lajin" edustajat.

Kritiikkiä voi ilmaista monin tavoin.
Joillekin on tarpeen ronski puhe,
joillekin riittää hellempi puhe.

Minä ihailen heitä, jotka osaavat ottaa
kritiikin vastaan - vaikka tekisi kipeää,
he tarkastelevat asiaa ja ottavat opikseen. 
Minä olen herkkä tylyttävälle, ronskille kritiikille,
sellainen pienikin puhe saa minut kyllä usein pohtimaan.
Alkuun tekee mieli uhmata, mutta jos on asiasta sanottu,
niin kyllä minä usein siitä opikseni otan. 
Ainakin haluan ottaa. 

Omassa puheessani pyrin myös rehelliseen
palautteeseen - jos sellaista minulta tarvitaan.
Mutta koen tekeväni sen asiallisesti,
hyvässä hengessä. Useimmiten.

Mutta kyllä minä tavallaan kritiikkiä
pelkäänkin. Tai ennemminkin kuinka 
kestän ottaa sellaista vastaan.
Mutta mitä enemmän ikää tulee, sitä
kiitollisempi osaan olla palautteesta
- koska siitä todellakin oppii.

Parempi se, että saa palautetta,
kuin valheellisuutta, epäsuoraa puhetta,
jota joutuu itse "tulkitsemaan". 

(Kritiikki: tarkastelu, arviointi, arvostelu.)
**
Criticism. It hurts sometimes.
But it gives you chance to learn.

Some people need hard speech,

some people learn easier way.
For me, the nice words are often enough.

6 kommenttia

  1. Katsoin tuota samaa ohjelmaa. Palautteessa vaikuttaa paljon, miten sen sanoo. Itse on tykkää sellaisesta kylmästä palautteesta, vaikka kuinka oikeassa olisikin. Kekustelu on hyvästä, pitäisi kyös muistaa kuunnella, miksi joku juttu ei ole toiminut halutulla tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkään en ole kylmän palautteen kannattaja. Keskustelu ja kuuntelu on hyvästä :)

      Poista
  2. Mä olen monesti miettinyt miten tärkeää on, että meillä on ympärillä rehellisiä ihmisiä. Mitä sitä tekee läheisillä, jotka eivät ole rehellisiä ja avoimia? Jotka vaan hyssyttelevät ja hymistelevät? Jotka esim ihmettevät ja kummastelevat motiivejasi mutta eivät kysy tai kyseenalaista. Miten ihminen voi kehittyä jos kukaan ei koskaan sanoisi, että esim "kannattaisiko asiaa miettiä toiselta kantilta?" tai "miksi teit noin, mitä oikein ajattelit?" tai "nyt olet menossa metsään". Tai sitten toisaalta: "well done" tai "way to go girl."

    Mulle on aina ollut melko helppoa ottaa vastaan palautetta läheisiltä, töissä kritiikin vastaanoton on joutunut opettemaan. Mä arvostan asiallista rakentavaa kritiikkiä, välillä tosin olen kokenut työmaailmassa, että ihmiseltä odotetaan jatkuvasti mahdottomia! Kukaan ei ole robotti ja jatkuvaan kasvuun ei pysty kukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin - kyllä rehellisyys on tärkeää. Kyllä sitä palautetta tarvii niin "hyvässä kuin pahassakin".

      Ja hyvä pointti tuo työmaailman odotukset - aina kritiikki ei ole oikeudenmukaista, vaikka siinä kuinka olisi hyvät ajatukset. Ihminen ei ole kone.

      Poista
  3. Minä otan kaiken kritiikin (tai jos mokaan) raskaasti. Juurikin eilen mietin kuinka pääsen tästä eroon. Saatan jäädä vatvomaan päässäni jotain ihan pientä juttua tai epäonnistumista pitkäksi aikaa, ja kärpäsestä kasvaa härkänen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tämä on tuttua minullekin joissakin asioissa - onneksi nykyään osaan hellittää helpommin :) Joskus on niinkin, että jokin tilanne on mennyt minusta huonosti (esim töissä) enkä voi enää muuttaa sitä, mutta silti harmittelu saattaa nostella pienoisesti päätään päivien päästäkin - ilman että kukaan edes mainitsi minulle asiasta/antoi palautetta. Vaikka iloitsenkin ehkä myöhemmin opista mitä sain niiden vuoksi,

      Poista

Kommenttisi tuo minulle suuresti iloa! :)