Asiakaspalvelu, kuinka voin auttaa?


Ei siihen aina paljoa tarvita
- että mieli vähän nyrjähtää.
Eilen siihen riitti tökerö asiakaspalvelija.
Pankin puhelinpalvelussa.
Minä pyrin silloinkin ystävällisyyteen,
mutta kyllä eilen taisin vähän napauttaa takaisinkin.
Sen jälkeen ärsytys-taso oli korkealla, teki
mieli soittaa takaisin ja pyytää naikkonen puhelimeen.
Päätin sitten imuroida ja sillä se meni ohi.

Sallittakoon noin yleisesti vähän huonommat päivät,
vaikka ei ne silti saisi työssä näkyä. Mutta ihmisiähän
kaikki ollaan. Toisinaan se ei edes ole asiakaspalvelun
vika, vaan sitä on itse niin herkillä, että tulkitsee
väärin. Ottaa itseensä, vaikka ei tarttisi.

Mutta minulle asiakaspalvelijan käytöksellä on
merkitystä. Jos toistuvasti kaupan kassa on jollain
tapaa törkeä, niin kyllä minä jossain vaiheessa
mielellään valitsen eri kassan. Tai jonkun yrityksen
huono asiakaspalvelu saa minut ärsyyntymään koko puljuun.
Tai jos asiakaspalvelu taas on huippua, niin mielelläni
ylistän sitä muillekin ja käytän palveluita.

Liekkö se tämän pienen kaupungin "ilmiö"(?),
mutta kun tulee käytyä usein samoissa kaupoissa,
joissa kohtaaminen on positiivista, niin pikku
hiljaa sitä usein huomaa tervehtivänsä vapaa-ajallakin 
ja vaihtavansa joskus ihan kuulumisiakin.

Joskus huomaa tervehtivänsä ihmistä ja jälkeenpäin
miettivänsä tunnemmeko jostain. Sitten tajuaa ettei
sen kummemmin mistään, kuin tuttavallisista
asiakaspalvelutilanteista. 
**
Customer service - for me, it does matter
what kind of service i get. If the service
is often bad, It effect my opinion 
about company. But if it is good,
i gladly tell that to other people also.

12 kommenttia

  1. Kyllä asiakaspalvelu on tärkeää ja minusta henkilön täytyy osata olla ystävällinen!
    Mukavasta asiakaspalvelusta jää molemmille hyvä mieli!

    VastaaPoista
  2. Huono asiakaspalvelu on lopulta tosi noloa itse asiakaspalvelijalle. Melkein sääli tulee.
    Itsekään en jaksa sietää huonoa palvelua. Aina soittaessa jonnekin kirjoitan nimen ylös, kenen kanssa keskustelen. Ja kun vielä erikseen varmistan, että haluan tietää kenen kanssa nyt saankaan jutella, niin johan siellä luurin toisessa päässäkin skarppaannutaan ;).

    VastaaPoista
  3. Ei ole kivaa, että toinen pilaa hyvän päivän omalla kiukullaan. Pitää psytyä pitämään oma kiukku pois töistä. Kyllä minuakin välillä v***taa oikein kympillä, mutta kun asiakas tulee sisään, on hymyn tultava huulilla ja omat murheet takana :)

    VastaaPoista
  4. Asiakaspalvelijan työtä on olla ystävällisen asiallinen. Niin se vaan menee.
    Joskaan tuolla Jenkkilässä reissatessamme meinasi se ylenpalttinen ystävällisyyskin mennä jo yli eli taitaa se kultainen keskitie tässäkin asiassa olla parasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä - sellainen imelä mielistelykään ei ole kiva, ärsyttää vain :) Mutta totta, ystävällisyys kuuluu asiakaspalveluun.

      Poista
  5. Harmi, että sait huonoa palvelua :(
    Itse arvostan hyvää palvelua ja minuun sillä voi olla suurikin vaikutus. Toisaalta olen aika armollinen asiakapalvelijoille, jos saan asian hoidettua. Ne raukat, kun saavat työssään kestää milloin mitäkin :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, saavat kyllä niskaansa vaikka mitä - ilman syytäkin. Siksipä itsekin pyrin hoitamaan asiat niin, että menen nöyrällä asenteella heitä kohti vaikka mahd harmitukseni liittyisikin yrityksen toimintaan.

      Poista
  6. Ikävää, että olet saanut huonoa palvelua. Olen usein miettinyt mikä meidät ihmiset pistää purkamaan oman pahanolonsa ventovieraisiin ihmisiin. Ymmärrän kyllä, että asiakaspalvelussa työssä olevat ihmiset ovat välillä varmasti kovilla, mutta nämä ovat ammatinvalinta kysymyksiä. Jos on valinnut asiakaspalvelun tulisi pystyä pitämään oma paha olo sisällään tai poissa ainakin asiakkaista.

    Mutta hieno blogi sinulla, mukavaa että löysin tänne :). Jään ehdottomasti seuraamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on, ammatinvalinta kysymys :) Ja työssä kun työssä olisi tärkeää tiedostaa, jos oma paha olo tunkee työhön mukaan - ja mitä sille tehdä.

      Kiva, kun löysit tänne ja tykkäsit :)

      Poista

Kommenttisi tuo minulle suuresti iloa! :)