Jälkeläisiä opettaen

Vanhin lapsista on nyt kasilla.
Väistämättä huomaan miettiväni keskustelujen
yhteydessä, että entä jos tämä yksilöni lähteekin
heti ysin jälkeen opiskelujen perässä muualle.
Se miten minun sydän sen kestää, onkin
asia erikseen, josta en nyt (vielä) aio kirjoittaa.
Aion kirjoittaa niistä asioista, mitä
ohimennen yritän lapsilleni opettaa.
Mitkä itse olen kokenut hyväksi.
Tämä on osa 1.
Pyykit tulee lajitella. Mustat ja muut tummat
pestään omana pyykkinä, valkoiset ehdottomasti omana.
Sitten on läjä kirjavia, jotka voi pestä keskenään.
Punaiset/pinkit omanaan, useimmiten.
(Villavaatteiden pesussa kannattaa oikeasti olla
varovainen...)
**
Keittiön siivoukseen kuuluu muutakin kuin tiskien laitto.
Pöydät toki pyyhittävä, mutta joskus on hyvä avartaa
katsetta ja pestä kaapit (missä olen laiska)
ja kaapinovet. Jääkaappi kuuluu myös tähän settiin.
Niin ja uuni. Ja oliko muuta. Mikro.
Roskiskaappi. Roskat vietävä ulos
ja helpommalla pääsee, jos ei
jätä niitä välille odottamaan,
jotta harakat pääsevät niitä kuokkimaan.
Tuolit - niiden jaloissa meillä usein
salakavalia roiskeita.
**
Vessan pesu. Pöntölle on oma luutu
ja muille pinnoille oma.
Minun väärikoodauksessa tummempi luutu
on pöntölle. Pyyhkeet vaihdettava joka vko.
Käsille koodauksessani on myös tummempi pyyhe.
Ja mielellään käsi- ja kasvopyyhe ovat samaa sarjaa.
(No nämä kaikki ei ole olennaisia :))
**
Lakanat vaihdettava vähintään 2 vkon välein.
Ja parasta, jos tällöin saa petivaatteet ulos kunnolla
tuulettumaan. Varsinkin pakkasella.
Lakanat pestään pääsääntöisesti ainakin 60 asteessa.
Kuin myös pyyhkeet.
Kierrätä mitä voit.
Lehdet, pahvit, kartongit, lasi (olen huono tässä).
Vaatteet, tavarat, ajatuksetkin välillä.
**
Raivaa säännöllisesti kaapeista turhaa pois.
**
Ota kuvia ja teetätä niitä.
**
Tee tärkeille papereille "oma paikka".
Niin ettei tarttis joka krt niitä todistuksia
yms etsiä...
**
(Ruoanlaitto - sen opettelua täällä tulisi
vielä tehostaa. Minä olen ollut niin huono
ottamaan lapset pienestä pitäen mukaan kokkailuun.)
**
Illalla laitettu keittiö, on aamulla
ihana asia ja siihen ei mene kauaa aikaa.
(Ja silti itsekin luistan usein tästä.)
 
Jatkuu....
 
No nämähän on tällaisia, minun omia,
mutta tokihan nuorisoni tekee sitten
tyylillään. (Ja kenties vielä "oikeimmin"
ja tarkemmin kuin minä.)
Mutta mitä luultavammin
laittaen kaksi täysin erilaista pyyhettä
vessaan, jotka sitten minua häiritsee
jokaisella istunnolla :)
 
...Niin ja laiskuus noissa
opeissa näkyy minunkin toimissani, mutta
ihan joskus vain...
 


10 kommenttia

  1. Minä olen sen verran idealistinen, että jos minulla olisi lapsia (ei kyllä ole tulossa), kokisin tärkeimmäksi opettaa heille suvaitsevaisuutta, feminismiä, mitä on ableismi, mitä on spesismi jne. Tietenkin viittomakieltä alle kouluikäisestä, jotta aivot kehittyvät optimaalisesti. Kodin pitäminen on noihin verrattuna toissijaista, vaikka toki sekin tärkeää.

    On minut opetettu pesemään pyykkiä, mutta olen sen kaiken jo unohtanut, koska en pysty pesemään pyykkiä. Ruoanlaiton opettelin itse, koska kotona tai kotitaloudessa ei opetettu mitään mistä olisi hyötyä, koska en syö mitään samoja ruokia joita äitini teki tai joita koulussa tehtiin. Mummilta kyllä opin, miten tehdään hyvä sienikastike - lähes kaikki keittokirjatkin neuvovat sen aivan pieleen ja lopputuloksessa on iso ero.

    VastaaPoista
  2. Ihan ehdottomasti minunkin mielestä on tärkeintä suvaitsevaisuus jne jne, joita pyrin joka käänteessä omalle esimerkillä opastamaan. Tähän postaukseen lähdin tarkoituksella "perä edellä", tarkoituksena edetä oikeasti tärkeimpiin asioihin seuraavissa asiaa koskevissa osissa. Ja osaksi niitä olen sivunnut jo tässäkin --> http://aarrekarttani.blogspot.fi/2014/07/aidilta-tyttarelle.html

    Vaikka koen toki tärkeäksi opettaa myös ympäristöstä huolehtemista :) Tämä on vastapainoa sille syvällisyydelle mitä yleensä koen viljeleväni.

    VastaaPoista
  3. Kiva lukea tällaista. Nauratti heti, että itellä muutamissa asioissa erittäin laiska meininki, esim. lakananvaihto tapahtuu sillon ku siltä tuntuu... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy lisätä, että minullakin monessa laiskuutta enemmän kuin ihan joskus vaan :D

      Poista
  4. Tärkeitä asioita olet listannut. Meidän tytär täyttää 17 vuotta tammikuussa ja ilmoitti juuri viime viikolla jäävänsä kotiin siksi aikaa, että saa opiskelut hoidettua ja itselleen ammatin. Tämä sopii kyllä mulle oikein hyvin :D

    VastaaPoista
  5. Hieno listaus, josta voin ottaa mallia! Kiitos!!

    VastaaPoista
  6. Meillä lapsukainen on kohta puoliin 18. Lukiota on vielä jäljellä eikä hän mihinkään ole vielä lähdössä, mutta kyllä sitä tosi paljon on tullut ajateltua. Ei tässä paljoa ole sitä aikaa kun saa pitää muksun lähituntumassa. Voi apua, kun se ajatus nyt jo saa välillä parkumaan niin mitä sitten kun hän ihan oikeasti lähtee :D Tässä listassa oli paljon mitä olen opettanut, mutta tuo roskisjuttu menee tänään asialistalle. Meillä roskis ei jää mihinkään niin lapsukainen ei ehkä tiedä lintujen repivän niitä. Se ei jää sitten sen takia kun meillä ei ole mitään paikkaa mihin sen jättäisi :D Jos muksu ei kovasti suutu ohjeistamisesta niin sitten puhutaan vielä samanlaisten käsipyyhkeiden tärkeydestä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Meillä lintujen revinnälle voi olla 2 syytä - pussi jätetään oven pieleen kun ei mukamas jaksa kävellä roskikselle tai roskis on niin täynnä että linnut pääsee nokkimaan :) Minua niin nauratti tämä sinun kommentti - ihana kun on "vertaistukea" :)

      Poista

Kommenttisi tuo minulle suuresti iloa! :)